V době, kdy se zima hlásí o své slovo, přichází na řadu i údržba ploch, mezi které patří především zledovatělé chodníky, namrzlé cesty i nesjízdné silnice. Náledí, jenž v mžiku přilne k povrchu, je dobré odstranit vždy co nejdříve. Prevencí je důkladný posyp solí, který minimalizuje rizika vzniku pádů i vážnějších úrazů. Jak taková preventivní opatření fungují? Jak často je provádět a za jakých okolností nikdy sůl na povrch nedávat? Vše se dozvíte už za malou chvíli.
NaCl aneb údržbový posyp
Během zimní údržby se nejčastěji používá chlorid sodný, a to
nejčastěji ještě v době, kdy není ani kapka sněhu. Chodníky i silnice je
lepší sypat ještě chvíli předtím, než sněhová kalamita nastoupí. Na povrchu
silnic dojde díky této soli ke snížení teploty tuhnutí vody. Vytvoří se jakýsi
solný film, který nedovolí studeným vločkám ani ledu přilnout k povrchu, a
naopak se rozpustí.
Povrch se tím pádem
nestane kluzkým za žádných okolností. Sníh i led se rychle rozpustí a po
ledové pokrývce tak nezbude mnohdy ani památka. Zbytky sněhu je pak možné při
pluhování ihned odstranit, mechanické čištění chodníků dá díky tomu také
méně námahy. Pokud tedy můžete, solte ještě před tím, než začne vůbec sněžit.
Sledujte proto průběh meteorologické předpovědi o počasí a vždy se zaměřte i na
venkovní noční teploty během kterých povrchy silnic nejvíce namrzají. Preventivní
solení může být zkrátka úspěšné jen tehdy, pokud ho časově správně naplánujete.
Posypovou solí ale šetřete
Nižších nákladů na solení můžete docílit jen tehdy, dojde-li
k včasné údržbě. Pokud už se na chodnících vytvoří silná vrstva ledu, horko
těžko se zamrzlá plocha rozpustí. Vynaložit je třeba nejen vyšší úsilí, ale i značnou
spotřebu soli, které byste za normálních okolností spotřebovali mnohem
méně. Sůl je proto třeba sypat na zamrzlé chodníky i silnice preventivně a
průběžně. Dojde-li k silnému sněžení, kdy teploty klesají bod bod mrazu, zbývá
na posyp silnic zpravidla jen zlomek času.
Chraňte přírodu
Je třeba říct, že solení má dopad i na naše životní
prostředí. Nejen, že by se solí mělo šetřit z ekonomických důvodů, ale
navíc by se jí mělo využít k rozpuštění zledovatělých ploch co nejméně i kvůli
ekologii. Zdá se to v rozporu o radě k preventivnímu solení,
ale právě preventivní opatření nakonec minimalizují její spotřebu.
Jakmile udeří teploty lehce pod bod mrazu, přichází
zpravidla správný čas na solení. Při teplotách pod deset stupňů Celsia je
zapotřebí využít jiné techniky. Zpravidla se používají agresivní chemické
prostředky, či speciální solné směsi při kterých se tvorba ledu lépe
rozpouští. Pokud se jim můžete vyhnout, příroda vám za to bude určitě vděčná.
Včasné zasolení snižuje riziko prudkého skluzu na silnicích až v 87
procentech. Bezpečný pohyb na silnicích za to rozhodně stojí.
Zdroje informací: https://www.peknebydleni.cz/vyznam-preventivniho-soleni-jak-to-funguje-a-kdy-je-vhodne/
Náhledové foto: Pixabay
Autor: Lenka Straková

Komentáře
Okomentovat